Årets upplaga av The Masters blev en riktig rysare – och publiken kunde inte få nog. Intresset kring svenska stjärnskottet Ludvig Åberg ledde till tittarrekord på Viaplay, med en ökning på hela 47 procent jämfört med 2024.
– Intresset kring Ludvig Åberg är enormt, vi har nått en helt ny nivå än tidigare, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay.
Finalrundan på Augusta National bjöd på dramatik av högsta klass. Ludvig Åberg låg i delad ledning vid det 16:e hålet och svenskarna hoppades på en historisk seger. Men en bogey på hål 17 och en tung trippelbogey på det avslutande 18:e hålet satte stopp för drömmen. Istället var det Rory McIlroy som kunde kröna en briljant vecka med att ta hem sin första Masters-titel – och därmed fullborda sin ”career grand slam”.
Trots den tunga avslutningen för Åberg visar tittarsiffrorna tydligt att svenskarnas golfintresse är större än någonsin. Inte sedan Henrik Stensons storhetstid har golfsändningarna på Viaplay lockat så många. Och i år slogs alltså försäljningsrekordet för en golftävling på streamingtjänsten.
– Vi är jättenöjda med årets The Masters, det var en otrolig tävling som innehöll allt. Vi erbjöd flera alternativa sändningar och ett rutinerat kommentatorsteam, och även Holmgren och Granqvist gjorde ett uppmärksammat inhopp som våra tittare uppskattade mycket, säger Erik Westberg.
Ludvig Åbergs stjärnstatus fortsätter växa, och med tre majors kvar under säsongen ser Viaplay fram emot att följa hans jakt på revansch.
Kommande golfmajors på Viaplay:
- PGA Championship – 15–18 maj
- US Open – 12–15 juni
- The Open – 17–20 juli
LÄS OCKSÅ: Allsvenskan vinnare 2025 – Sportligan tippar
John Henriksson